7. kesäkuuta 2015

Nostalginen lautasliina virkatulla pitsireunalla / Napkin with lace





Käväisin kesään puhjenneessa Porissa.
Tällä reissulla löysin vanhempieni pöytäliinavarastoja penkoessani kauniin vanhan kankaisen lautasliinan. Olen tehnyt sen teinityttönä 70-luvulla äidilleni lahjaksi. Muistan tehneeni niitä 4 kpl, mutta löysin vain tämän yhden.

Se on nostalgisen kaunis tuolle ajalle ominaisissa väreissä.
Kankaana olen käyttänyt Marimekko-kangasta, jonka kuvion nimeä en nyt muista.
Muistatko sinä?

Lautasliinan ympärille olen virkannut ruskealla ohuen ohuella virkkauslangalla kauniin pitsin. Koukun on täytynyt olla todella pieni, kun se on mennyt läpi kankaastakin.
Usein yliluottelupistot kankaaseen tehdään neulalla ja langalla tai sitten koneella ommellen. Sen jälkeen näihin pistoihin aloitetaan virkkaamaan varsinaista reunapitsiä.




Mutta en minä, ehei.
Kuvista näkee miten huolellisesti tasavälein olen koukun pistellyt suoraan kankaaseen.

En ole vuosikymmeniin virkannut mitään noin ohuesta langasta, mutta nyt olen päättänyt tehdä jotain vastaavaa - ehkä omaan käyttöön, ehkä lahjaksi tai ehkä jopa myyntiin.

Tällä hetkellä minua miellyttää pastelliset värit myös kankaissa.
Langoissa ja kuteissa pastellit ovat aina olleet "mun juttu".
Kerron vähän myöhemmin kangasvalintani kesään herkkiin lautasliinoihin.

Keywords: napkin, table setting, place setting, Marimekko, serviette, crochet, brown, nostalgic, lace, The 70's

2 kommenttia:

  1. Ihanat liinat! Kangas on Marimekon Muija ! Mulla on samaa kuosia mökillä peltipurkeissa, punavalkoisena! Ostettu joskus 80-luvulla))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti Tarja, Muijahan se olikin. Marimekon peltipurkit ovat ihania. Ihanaa mökkikesää sinulle.

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...