24. toukokuuta 2015

Asiakaspalautus - uusi mahdollisuus




Toukokuu toi tullessaan aurinkoiset ihanat kevätpäivät esimakuna tulevasta kesästä.

Se toi myös minun käsityöblogini reilun 4 vuotisen elinkaaren ensimmäisen asiakaspalautuksen.
Ensimmäistä kertaa Nuppu Home käsityö palautuu takaisin tilaajaltaan.
Nämä suloiset isot neliön malliset valkoiset korit eivät sittenkään sopineet asiakkaan alunperin suunnittelemaan paikkaan hänen haluamallaan tavalla.




Niinpä otin nämä tilaustyönä tekemäni korit palautuksena vastaan ja nyt ne ovat jonkun muun saatavilla.
 Molemmat yhdessä tai erikseen.
Myyn ne nyt alennuksella 40 euron hintaan / kpl.
Materiaalina kotimainen puhtaan valkoinen moppilanka (puuvillaa).

Koska kyseessä on yksilöllinen käsityö, eivät korit ole keskenään täysin identtiset.
Niiden mitoissa on keskenään hieman eroa. Sydämet ovat helposti irroitettavat, jolloin korien ilme muuttuu täysin toisenlaiseksi.

Korin mitat, jossa tumman sininen sydän: korkeus 24 cm, leveys 31 cm ja syvyys 30 cm
Korin mitat, jossa vaalean sininen sydän:  korkeus 23,5 cm, leveys 32 cm ja syvyys 29,5 cm

Jos kiinnostuit tilaamaan ne / sen itsellesi, otathan yhteyttä sähköpostiini:
tissarii@gmail.com





Vielä kuitenkin muutama sananen käsitöiden tekemisestä tilaustyönä.

Minun täytyy nyt tunnustaa, että tämä ensimmäinen palautus tuntui minusta kurjalta. Olen nyt jälkikäteen analysoinut miksi tunsin niin. Olin aluksi pettynyt itseeni ja koin epäonnistuneeni totaalisesti. Asiakkaan tyytyväisyys kun on tärkein tavoitteeni. Ymmärrettyäni syyn (kokoero) ja hyväksyttyäni sen palautuksen perusteeksi, olen sinut asian kanssa. Olen myös pohtinut ovatko Nuppu Home tilaus- ja palautusohjeet riittävän selkeät ja vaativatko ne päivittämistä.

Tiedän monia käsityöläisiä, jotka eivät tee ollenkaan tilaustöitä.

Yksi syy heillä siihen on se, että on oikeastaan ihan mahdotonta olla varma siitä, täyttääkö konkreettinen valmis käsityönä räätälöimällä tehty tuote tilaajaan mielikuvissa olevat odotukset.

Toisia tilaustöiden aikataulut stressaavat liikaa. He haluavat valmistaa käsitöitä täysin oman aikataulunsa mukaan ja vain haluamiaan malleja/kokoja/värejä tms. Itsekin tiedän kokemuksesta, että luvatuissa aikatauluissa ei aina ole mahdollista pysyä (näin käy myös esim. vaatebusineksessä, varsinkin jos ne teetetään alihankintana jossain Suomen rajojen ulkopuolella). Toimitusaikojen viivästyminen ei aina ole itsestä kiinni. Aina voi sattua yllätyksiä, esim. lanka tai kangas loppuukin kesken tai valittu materiaali ei täytäkään siltä odotettuja vaatimuksia tai lisätilaus langasta ei saavukaan ajallaan tai posti hukkuu matkalla jne jne. Kaikkea näitä olen kokenut ja nähnyt, mutta nekin ovat opettaneet hyväksymään mutkat matkalle. Itselleni tärkeintä on ilmoittaa asiakkaalle välittömästi aikataulumuutoksista ja kertoa rehellisesti mistä viivästys johtuu.

Toiset taas haluavat olla tekemättä tilaustöitä kartuttaakseen valmiiden tuotteidensa varastoa valmistautuakseen esim. johonkin tiettyyn myyntitapahtumaan (Naisten messut ovat yksi tällainen tapahtuma, johon vaaditaan todella suuri määrä tuotteita, jotta myyntipaikasta kannattaa maksaa melko suuriakin summia). Tilaustöiden tekeminen vie yksilöllisyydessään enemmän aikaa ja tuo aika on pois varastoon tuotteiden tekemisestä.




Kaikesta tästä huolimatta minä haluan valmistaa Nuppu Home tuotemerkkiä kantavia käsitöitä myös tilaustyönä asiakkaan omien toiveiden mukaisesti.
On ollut mielenkiintoista miettiä yhdessä asiakkaan kanssa miten voisin virkata jonkun tietyn jutun juuri hänen tarkoitukseensa sopivaksi. Joskus jopa koko tuote on asiakkaan itsensä suunnittelema ja minä olen saanut kunnian olla sen toteuttaja. Se on palkitsevaa ja samalla oppii itsekin paljon uusia näkökulmia ja toteutustapoja, sekä näkee värimaailmaa uusin silmin.

Rakastan tätä työtä ja olen äärimmäisen onnellinen jokaisesta saamastani tilauksesta, onpa kyseessä Nuppu Homen varasto- tai tilaustuote.

Ollaanhan toisillemme armollisia niin oikeassa elämässä, kuin täällä blogi-maailmassakin, ettei elämän järjestämät pienet tai isommat harmit tule ahdetuksi nurkkaan vaan niistäkin voi ja saa puhua / kirjoittaa kaiken hyvän ja kauniin lomassa.
Arvostaisin todella paljon, jos jakaisitte mietteitänne kommenttiboksissa tämän asian tiimoilta! Miten koette käsitöiden palauttamisen/palautumisen niin asiakkaana kuin käsityöläisenä? Tuleeko räätälöidyillä käsitöillä olla palautusmahdollisuus vaiko vain myynnissä valmiina olevilla?


Kiitos, kun jaksoit lukea loppuun asti mietteitäni.
Kommenttesi odotellessa, ihanaa Helluntaita :-)









8 kommenttia:

  1. Minun kokemuksellani tilaustuotteet ovat vaikea sarka. Niihin menee lähes aina niin paljon aikaa, kun suunnitellaan yhdessä, että kannattavuus on miinuksella – tosin heikkoa se on minun käsitöissäni vähän kaikkien kohdalla. Tilaustuotteiden kanssa olen aina ollut vähän varpaisillani, ja tällä hetkellä en tee niitä lainkaan.
    Työniloa sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Nonna, kun kerroit omakohtaisista kokemuksistasi. Näinpä se kyllä kieltämättä tahtoo olla tuon kannattavuuden laita. Ihanaa Helluntai-illan jatkoa sinulle. Meilläkin maalaillaan parhaillaan, ei taloa vaan taimilaatikkoa minun tuleville yrteilleni :-)

      Poista
  2. Tylsää kopioida muiden ajatuksia ja kirjoituksia ihan suoraan, esim. täältä:

    http://annajasebastian.indiedays.com/2015/05/18/vastuu-ja-velvollisuus/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hei sinä Anonyymina kommentoiva. Kiitos kommentistasi, vaikka se onkin "nimetön". On todellakin hienoa, että monissa eri blogeissa on otettu esille aihe, josta monet puhuvat mutta harva kirjoittaa. Eli siitä, että välillä tässä elämässä on myös vastoinkäymisiä, mutta niiden yli selvitään. Kaikki meistä omalla tavallaan. On lisäksi rohkeaa kirjoittaa ajatuksiaan ulkisesti omalla nimellään, eikö vain. Se on yksi osa avoimuutta ja rehellisyyttä, itselleen ja muille. Käyn usein lukemassa Indiedays-blogeja mm annajasebastian-blogia ja tämä käyttämäni kappale tekstissäni onkin sieltä itseni näköiseksi mukailtuna: " Ollaanhan toisillemme armollisia niin oikeassa elämässä, kuin täällä blogi-maailmassakin, ettei elämän järjestämät pienet tai isommat harmit tule ahdetuksi nurkkaan vaan niistäkin voi ja saa puhua / kirjoittaa kaiken hyvän ja kauniin lomassa. Arvostaisin todella paljon, jos jakaisitte mietteitänne kommenttiboksissa tämän asian tiimoilta!"
      Mitä itse tästä sinun Anonyymina kirjoittamasta kommentistasi opin: jatkossa laitan aina linkin siihen lähteeseen, joka itseäni on motivoinut, kannustanut ja kilvoittanut oman postaukseni julkaisemaan.

      Poista
  3. Tilaustöiden tilaajana eli asiakkaana , olen sitä mieltä, että en yksikertaisesti ilkeä töitä palauttaa. Arvostan, että joku, joka osaa, tekee minulle työn, vaatteen tms. tilauksesta. Jo tilausta tehtäessä kuitenkin sovin mitat, koon jne sopivaksi joten "riski" on myös oltava myös minulla, siis hyväksyä työ sellaisena kuin se kotiini tulee. Toki valitessani työn tekijän otan vain sellaisen joka on taitava !!! ja laatu hyvää!! Olen tilannut moniakin käsitöitä blogien kautta enkä koskaan pettynyt.
    Työn iloa sinulle ja kaikkea hyvää kevääseen!!! Työsi näyttävät ihanilta ja blogisi on todella mahtava!
    Tuikku

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tuikku kommentistasi, annan sille todella paljon arvoa. Olen vilpittömästi iloinen kaikkien käsityöläisten puolesta, joilta olet tilannut ja ollut lopputulokseen aina tyytyväinen. Ihanaa! Ihanaa! Kiitos myös palautteesi omia töitäni ja blogiani kohtaan. Ihanaa kevättä myös sinulle ja leppoisaa Helluntain loppuiltaa.

      Poista
  4. Minä teen suurimman osan töistäni tilaustöinä ja vielä se ensimmäinen palautus puuttuu. Tilaustyöt on nimenomaan olleet se minun "kilpailuvaltti" ja varastotuotteita olen tehnyt ainoastaan juurikin tapahtumia sekä nyt jälleenmyyntiä varten. Rakastan tilaustöiden tekemistä, sillä se haastaa myös omaa värisilmää ja avaa uusia ovia muiden toimiessa suunnittelijoina.

    Sinun kokemuksestasi voisin kuitenkin oppia sen, että käsitöiden yksilöllisyyttä voisi allekirjoittaa enemmän. Korunikaan eivät täysin samanlaisia ole koskaan, aina se oma käsiala vaikuttaa ja varsinkin kukkarenkaissa on aina pieniä eroja vaikka kuinka samalla ohjeella tekee.

    Koriesi kokoero palautussyynä tuntuu tekosyylle, pakko myöntää ja minustakin tuo olisi tuntunut kurjalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Heidi kommentistasi. Hienoa, että sinulla tilaustöitä riittää ja sinäkin tykkäät niitä tehdä. Hienoa, kun olet nyt saanut jälleenmyyntiinkin kauniita töitäsi. Tosi hyvä pointti tuo käsitöiden yksilöllisyyden korostaminen, kiitos vinkistä.
      Mukavia toukokuun loppupäiviä sinulle.

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...